De digitale vrachtbrief of e-CMR is al enkele jaren een buzzwoord in de logistieke sector. Toch is naar schatting slechts 1% van de bedrijven hiermee aan de slag. Wim Claes Transport & Logistiek kiest resoluut voor de digitale afslag en rolt de e-CMR uit voor de volle 110%, een uniek gegeven in de Benelux. Bij de start met koudwatervrees, maar de voordelen zijn zo groot dat we nog verdere stappen willen zetten. Lees er alles over in deze blog.

Minder administratie, een forse tijdswinst, altijd up to date gegevens, verbeterde veiligheid, kleinere foutmarges, papierbesparing ... de voordelen van de e-CMR ogen erg aantrekkelijk. Waarom zijn er dan niet meer bedrijven die de stap al zetten? Heel wat logistieke spelers experimenteren met een deeltje van hun werking of voor beperkte opdrachten. De volledige overgang vergt ten eerste dure IT-aanpassingen. Daarnaast grijpt het diep in op bekende routines. En vooral daar wringt het schoentje. Bij Wim Claes kiezen we resoluut om, als één van de eersten in de Benelux, de e-CMR in de volle breedte uit te rollen.

110% digitaal

De voorbije 3 jaar legden we al een hele weg af met een verdubbeling van het aantal medewerkers (75) én aantal voertuigen (70). Hiernaast zetten we nu ook vol in op de tak distributie met ons nieuw warehouse van 6.000 m2 in Genk. De e-CMR past perfect in deze visie om alle processen efficiënter te maken. Maar er ligt nog veel werk op de plank, want Wim Claes mikt op meer dan 100% digitaal. Alle andere papieren documenten digitaliseren, zoals pakbonnen of certificaten, is dan ook een logische vervolgstap

Meer dan 28 miljoen

In ons land worden jaarlijks meer dan 28 miljoen papieren vrachtbrieven gebruikt. Deze CMR’s worden telkens in 4 exemplaren afgedrukt. Voor de afzender, voor de geadresseerde en 2 voor de vervoerder. De vervoerder moet zijn of haar kopie zelfs 5 jaar bijhouden. Kortom, een rompslomp van jewelste. De totale doorlooptijd (tekenen bij laden, ontvangen, tekenen bij lossen en archiveren) neemt dan ook gemakkelijk 15 minuten in beslag. Met de implementering van e-CMR zitten we slechts op 4 minuten.

Sterk partnership

Voor de implementatie van de e-CMR rekende Wim Claes op een aantal partners. TAS-tms breidde de bestaande transportplanningssoftware uit, ZF Transics deed hetzelfde op vlak van vlootbeheer en Collect + Go zorgde voor een vlotte integratie tussen alle boordsystemen. Het resultaat? Een ecosysteem dat een makkelijke, veilige, digitale uitwisseling van data voorziet tussen onze software, onze chauffeurs en onze klanten. Wij zijn alleszins klaar voor een digitale toekomst!

BEKIJK VOLLEDIGE BLOG